Lente in aantocht: lente-excursie Vaeshartelt

17 maart 2015 - Maastricht, Nederland

Inleiding

Kijken jullie ook zo uit naar de lente? Op 20 maart a.s is het officieel zover. Ik kijk er in ieder geval met groot enthousiasme naar uit want dan ga ik, zoals eerder aangekondigd, mijn stage-opdracht uitvoeren. En waaruit bestaat deze? Mijn opzet is elk jaar vier seizoensexcursies te organiseren op Vaeshartelt. Ik trap af met de 'Lente'-exursie in maart. Later dit jaar worden nog een zomer-herfst- en winterexcursie gepland. Wil je meer informatie hebben over deze seizoensexcursies? Wil je misschien deelnemen? Dan klik gerust op bijgaande link en blader eens door de Nieuwsbrief van maart van het IVN Meerssen waar mijn artikel te vinden is op bladzijde 29 e.v..
Link: https://www.ivn.nl/afdeling/meerssen/nieuws/201503/ivn/de-nieuwsbrief-van-maart-2015

Ik wil niet alles verklappen, maar zal de lezer toch een klein inkijkje geven in wat er tijdens de excursie staat te gebeuren. Samen met  Riekie en Paul Notten, zie foto-album, heb ik op maandag 16 maart j.l. de door mij uitgezette route verkend. Van een aantal opvallende waarnemingen wil ik de lezer deelgenoot maken. Raak verwonderd door wat de lente zoal te bieden heeft;

Flora

Vooral in de lente is het de tijd van de zogenaamde stinsenplanten, waar ik in een van mijn eerdere weblogs al over geschreven heb. Denk dan bijvoorbeeld aan de bosanemoon die nu langzaam begint te ontluiken. Ook de aronskelk pronkt al met zijn glanzende bladeren. De daslook laat zich nog maar net zien, maar je ruikt de ui-achtige geur al een beetje wanneer je een jong groene blaadje tussen je vingers kneust. Tijdens de verkenning van de route komen we ook vele sneeuwklokjes tegen. Wist je dat er heel veel soorten sneeuwklokjes zijn? Dat wist ik dus niet en ik heb verbaasd zitten te kijken naar de diverse variaties, zie foto-album. Tussen al die sneeuklokjes meldt zich ook al voorzichtig het gele speenkruid, de echte voorbode van de lente. Maar speenkruid behoort niet tot de stinsenplanten.

In mijn vorige weblog heb ik gevraagd om welke paddenstoel het gaat bij de foto die ik geplaatst had. Diezelfde dag kreeg ik al een bericht. Bij deze: bedankt Rob voor je snelle reactie. Het is volgens Rob de  "Zwartwordende Stuifzwam" oftewel de "Lycoperdon foetidum", zie foto-album. Als je op deze paddenstoel tikt komen er miljoenen sporen vrij. Je kunt deze gebruiken om er wonden mee te bedekken; het werkt o.a. bloedstelpend en voorkomt infecties.
Een van de vragen tijdens de excursie zal zijn wat de overeenkomst is tussen een kornoelje en toverhazelaar. Ik zal het antwoord maar alvast geven: beiden zijn naaktbloeiers. En wat zijn dat nu weer, zul je je afvragen? Naaktbloeiers zijn planten die bloeien als deze nog geen bladeren hebben, en ze zijn voor de bestuiving afhankelijk van de wind.

Fauna

Nog een interessante waarneming is de spechtensmidse, zie foto-album. Ooit al eens van gehoord? .Waar twee richels in een boomstam vorkvormig bij elkaar komen. legt de specht noten en zaden van bijvoorbeeld coniferenkegels neer, zodat hij ze open kan pikken. Het is een soort werkbank dus!

Dan een minder smakelijk onderwerp. Van welk dier is dit het uitwerpsel? Kijk eerst naar de foto in het foto-album en nog niet naar het antwoord.
Antwoord: de steenmarter. Over de steenmarter kan ik nog een leuk en lang verhaal vertellen maar dat doe ik niet nu, maar misschien wel tijdens de excursie....

Tot slot

Het tipje van de sluier is voldoende opgelicht. Er moeten tenslotte ook verrassingen overblijven voor de deelnemers

Riekie en Paul, hartstikke bedankt voor jullie tips. Het was bovendien heel gezellig tijdens onze verkenningstochten. We zullen dit zeker nog vaker gaan doen bij de volgende seizoensexcursies. Heerlijk, want de natuur blijft grenzenloos interessant en laat telkens weer zijn verrassingen zien.

Hoe de 'Lente-excursie' is verlopen, zal ik in mijn volgende weblog uit de doeken doen. Dus tot de volgende keer!

1. Marjo v d Boorn:
    19 maart 2015
    Och Willem wat zul je genieten van al dat voorjaar! Ook wij doen dat, hebben door de velden en bos in en rond Helmond gewandeld.Mooi weertje, super!
    Jij gaat het als natuurgids helemaal maken! Zoveel enthousiasme.
    Weer genoten van je verhaal en gaan graag een keer met jou op pad!

Groetjes Marjo
  2. Bärbel Kerbusch:
    20 maart 2015
    Heerlijk je eerste lente, die je kunt besteden zoals jij dat het liefste doet in de natuur met mooi weer. Zeker worden wij graag op de hoogte gehouden met verhalen en uitwerpselen (zeer inspirerend) leuk de verhalen en leerzaam. Wij zien ons gauw en gaan graag mee op pad om alles te aanschouwen en aanhoren groetjes Bärbel
  3. Paul Abels:
    29 maart 2015
    Weer een leuk en interessant verhaal met mooie foto's. Waarvoor dank !